Des de l’equip de docents del centre, s’han organitzat dues reunions d’avaluació i seguiment obertes a tothom; una a la tardor i la darrera, a mitjans del mes passat. En elles, les mares i els pares, hem pogut expressar la nostra opinió, els nostres dubtes.. sobre tot allò que fa referència al model d’aprenentatge que se segueix en el SINS Cardener. Des de l’AMPA, us n’hem volgut fer cinc cèntims del que s’hi ha dit; de quin és el sentir que es respira, a més d’animar a aquelles famílies que hi participen, a que ho continuïn fent i, a aquelles que encara no ho han fet, a que s’hi afegeixin per dir-hi la seva ja que, el SINS és de tots i per a tots.

Pors …

Qui més qui menys, té dubtes del sistema pedagògic que segueix el centre. És el tret diferencial d’aquest institut: la innovació en la manera d’ensenyar. L’assimilació de continguts i més continguts de l’aprenentatge tradicional, ha deixat de tenir pes al centre. En aquest sentit, una de les pors més verbalitzades en aquestes darreres reunions és la de no saber del cert què passarà un cop finalitzada l’ESO i els nostres adolescents deixin el centre. Tindran prou recursos per incorporar-se al batxillerat o altres estudis reglats? Com s’ho faran davant del primer examen? A més, tenim les famílies que, acostumades al funcionament del centre fins a aquest any, els està sent complicat encaixar els canvis ocorreguts enguany (amb els plans d’acció individualitzats, les hores de treball autònom, ..).

A un nivell més concret, hi ha força coincidència en les dificultats a l’hora de fer un seguiment de l’aprenentatge dels nostres fills i filles. Ens és més fàcil entendre una nota numèrica que no pas un rúbrica. Serveixi com exemple il·lustratiu el tema dels deures a casa. Sovint no en duen. Molts diuen que els fan a treball autònom i, possiblement sigui així, però la sensació és que els veiem fent poca feina en termes generals… i això contribueix a creure que no hi ha un aprenentatge significatiu.

.. i oportunitats!

Tanmateix, des de l’AMPA valorem enormement el privilegi que tenim en aquest institut de poder trobar-nos i discutir obertament sobre aquells aspectes que no ens semblen bé. Les pors que hem expressat les famílies, val a dir que de no ser per espais de trobada com aquests (que l’equip docent ha volgut oferir obertament), difícilment haurien tingut prou ressò com per ser escoltades (i ara poder estar escrivint sobre això, per exemple).

A més, tinguem en compte que aquests neguits, no tothom els comparteix. Algunes famílies varen expressar que les seves filles (sí, curiosament els casos que es varen apuntar eren sobre noies..) no paraven de fer feina a casa, ampliant temes que s’havien tractat a classe, per exemple. I és que, probablement el més important per a passar de curs al Cardener sigui precisament el fet d’aprendre a gestionar l’aprenentatge d’un mateix: tu decideixes quan fas la feina, i de quina manera, i a quins plans d’acció t’apuntes i… I això, molt probablement no és al que estem acostumats (ni els alumnes del centre -especialment els de primers cursos-, ni les famílies) i clar, costa! Però també és ben cert que el fet d’aprendre a ser autònoms, té un valor incalculable.

Moltes són les famílies que ens adonem diàriament del mal tràngol que hem estalviat a les nostres filles i fills, no inscrivint-los en instituts més tradicionals. I és que valorem que, en aquest centre (amb tots els seus ets i uts), per sobre de tot, els nostres adolescents són feliços. Com deia un alumne de quart responent a la pregunta d’un inspector d’educació ara fa unes setmanes sobre què havia après durant aquests anys: «miri, potser no he après gran cosa.. reconec que els ho he posat difícil (al professorat) però el que sí li puc dir és que he après a ser persona!».

Res més, agrair la vostra implicació en aquests debats (que, per cert, podeu continuar en aquest nou blog de l’AMPA que inaugurem) que de ben segur serviran per a millorar. I és que, cal l’ajut i la opinió de tothom quan el que vols és canviar les regles del joc, no creieu?

Ampa SINS Cardener